Zabawy bez ekranu #interaktywNIEelektronicznie

Jeśli nie słyszałaś/eś jeszcze o negatywnym wpływie ekranów na rozwój dziecka, koniecznie przeczytaj ten wpis o tutaj

Gdy nadrobisz już zaległości – zainspiruj się. Przeczytaj, co warto zaproponować dziecku zamiast ekranu (TV, tablet, smartfon).

W ramach mojej akcji #interaktywNIEelektronicznie zamieszczam poniżej bank pomysłów.

Poznaj moje 23 pomysły na spędzanie czasu przez dzieci bez ekranu:

  • czytanie
  • recytowanie wierszyków
  • śpiewanie
  • zabawy paluszkowe
  • masażyki
  • teatrzyki
  • zabawy tematyczne
  • układanki
  • łamigłówki
  • zagadki
  • opowiadanie historii
  • gry planszowe
  • ruch
  • rysowanie (zabawy grafomotoryczne)
  • masy plastyczne
  • gotowanie
  • konstruowanie
  • relaksacja
  • słuchowisko
  • wycinanie
  • eksperymenty
  • porządkowanie
  • …czas na nudzenie się !

Dlaczego czas ważny jest czas na nudę? Bo właśnie wtedy rozwija się kreatywna sfera aktywności. To czas najlepszych pomysłów, fantazji i wymyślania czegoś z niczego.

Pozwólmy zatem dzieciom się nudzić.
https://www.logopestka.pl/zabawy-bez-ekranu-interaktywnieelektronicznie/

JAKI TELEWIZOR DLA PRZEDSZKOLAKA?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta … ŻADEN.

Dniu Przedszkolaka, który obchodzony jest 20. września, pochylmy się nad problemem nadużywania środków odbioru massmediów przez dzieci.

Ostatnio natknęłam się na wpis jednej z mam na forum dla rodziców.

Mama kilkulatka opisała sytuację, kiedy to w przedszkolu, do którego uczęszcza jej dziecko, Panie wychowawczynie puszczają dzieciom bajki.

Powiecie: I co z tego?!

Jasne, nie sposób ominąć nowoczesnych technologii w pracy z dziećmi. Od czasu do czasu nauczyciel wplata do zajęć edukacyjnych jakąś prezentację, krótki film, czy inne urozmaicenie – to oczywiste!

Ale najgorsze jest to, że okazuje się, iż nauczycielki włączają te bajki podczas posiłku! Praktycznie codziennie…

O zgrozo!

Obowiązku oglądania bajek nie znajdziemy przecież w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego.

Dlaczego?

Bo korzystanie przez dzieci z wysokich technologii im szkodzi.

Dzieci do 2. roku życia w ogóle nie powinny patrzeć na ekrany urządzeń elektronicznych (TV, tablety, smartfony), a do 5. roku życia – nie powinny spędzać przed nimi więcej niż godzinę dziennie (zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia WHO).

*wskazania dotyczą dzieci, u których nie stwierdzono zaburzeń rozwoju.

Specjaliści biją na alarm. Każdy z nich mógłby od razu zapytać:

  • Nauczyciele: Co z koncentracją?
  • Logopedzi: Co z rozwojem mowy?
  • Psychologowie: Co z zachowaniem? Agresją? Rozładowaniem napięcia? Uzależnieniem?
  • Dietetycy: C z utratą kontroli nad spożywanym posiłkiem? zaburzeniami odżywiania i otyłością?
  • Fizjoterapeuci: Co z postawa dzieci i bezruchem? Co z pobudzeniem ruchowym?

Można jeszcze długo wymieniać…

Uważa się, że nadmierny czas spędzany przed ekranem jest jednym z kluczowych czynników ryzyka, który może hamować procesy rozwojowe u dzieci. Może powodować trudności językowe, problemy w komunikacji, zaburzenia zdolności motorycznych i kompetencji emocjonalnych.

Stąd mój apel:
#interaktywNIEelektronicznie

Stymulujmy rozwój dzieci interaktywnie ale nie elektronicznie!

Czyli jak?

Interaktywna zabawa z dzieckiem bez ekranu to: czytanie, recytowanie wierszyków, śpiewanie, zabawy paluszkowe, dziecięce masażyki, zabawy dramowe, zabawy tematyczne, układanki, łamigłówki, zagadki, opowiadanie historii, gry planszowe i karciane…
https://www.logopestka.pl/jaki-telewizor-dla-przedszkolaka/

Ciekawe zabawy dla przedszkolaka
https://wideo.wp.pl/ciekawe-zabawy-dla-przedszkolaka-6354335185463425v

Dzieci w wieku przedszkolnym uwielbiają się bawić. Często zamęczają rodziców, którym brakuje już czasem pomysłów, aby zająć uwagę dziecka na dłuższy czas. Na dodatek każdy rodzic chciałby spędzić kreatywnie czas z dzieckiem, tak aby nie tylko zająć mu czas, ale też rozwijać jego umiejętności. Jeżeli szukasz pomysłów na ciekawą zabawę z dzieckiem, obejrzyj nasz materiał i wypróbuj nasze propozycje. Marta Pawlak

Trudne początki
Wielu rodziców, których pociecha już niebawem wkroczy po raz pierwszy w rolę przedszkolaka, zastanawia się pewnie, jak ich dziecko da sobie radę w tej nowej roli. Czy będzie umiało zaadaptować się w nieznanym miejscu, wśród obcych osób
i gromadki innych dzieci? Obawy te są naturalne i wynikają często z tego, że dla wielu z nich jest to całkiem nowe doświadczenie. Czyli podobnie jak dziecko, także rodzic/rodzice muszą zmierzyć się
z trudem adaptacji, przełamać lęk
i sprawić, by te dni, które są dla dziecka tak ważne, były też dla wszystkich przyjemne…

Dziecięca złość wcale nie taka zła!
Są sposoby, by ją oswoić.

Zazwyczaj każemy dziecku się uspokoić, chcemy, by jak najszybciej przestało przeżywać to, co czuje. W ten sposób uczymy je, że złość jest niewłaściwa i nieakceptowana, a to duży błąd! Nikt z nas nie lubi złości. Jednak jest to emocja taka sama, jak każda inna i zarówno dorosły, jak i dziecko ma prawo do jej przeżywania. Złość jest trudna i nieprzyjemna, dlatego zwykle u dziecka traktujemy ją jako problem. Nie da się jednak sprawić, by zniknęła. Zamiast tłumić emocje, warto pomoc dziecku je zrozumieć i nauczyć skutecznych sposobów ich regulacji…

Jak naturalnie zapobiegać zaburzeniom w zakresie integracji sensorycznej?
Integracja sensoryczna to sposób, w jaki układ nerwowy przetwarza i scala informacje odbierane przez zmysły. Można więc powiedzieć, że integracja sensoryczna przebiega w trybie analizy i interpretacji bodźców przez mózg. Wszelkie zaburzenia w jej obrębie mają wpływ na ogólne funkcjonowanie człowieka, chociaż najwidoczniejsze jest to u dzieci. Systemy zmysłów, za pomocą których odbieramy świat, są ze sobą powiązane, a w trakcie rozwoju organizmu tworzą połączenia w mózgu. Aby prawidłowo interpretować sytuacje i właściwie reagować, niezbędne są interakcje różnych zmysłów.

Rodzicu czytaj dzieciom bajki!
„Czytanie wypełnia wszystkie przestrzenie rozwoju dziecka”
Dzisiaj rodzice wolą dać dziecku smartfon, żeby się czymś zajęło, niż poświęcić trochę czasu na przeczytanie mu bajki. A to błąd, bo książki powinny być dla najmłodszych tak samo naturalne, jak bieganie czy zabawa.

Dlaczego warto czytać dzieciom?
Co daje im czytanie bajek?
Czy to tak samo ważne, jak rozwój fizyczny?

„Praktyka czyni Mistrza!”      
Ćwiczenia logopedyczne- z pozoru nic nie wnoszące, proste, rutynowe czynności – z czasem dają spektakularny efekt! Przekonało się o tym już wielu nauczycieli i rodziców! Warunek jest jeden – konsekwencja i powtarzalność! Dla wielu z nas właśnie on stanowi największy problem. My dorośli, a co dopiero dzieci, nie lubimy rutyny, bo kojarzy nam się ona
z nudą. Jak zatem sprawić by nie było nudno i zmotywować dziecko do codziennych ćwiczeń? Wykonywane codziennie w domu ćwiczenia, usprawniające motorykę narządów mowy, mogą być łatwe i przyjemne,
a przy tym wspaniale wspomagać rozpoczętą terapię i efektywne zajęcia logopedyczne, bez względu na rodzaj zaburzeń, jaki dotyczy dziecko. Przy dobrych chęciach i ich fantazyjnych modyfikacjach – mogą stać się jedną
z ulubionych zabaw dziecka. Jak zatem motywować nasze dzieci? Oto kilka praktycznych wskazówek!


https://www.psychiatria-dziecieca.pl/leczenie-dzieci/autyzm

OBJAWY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
https://dziecisawazne.pl/zaburzenia-integracji-sensorycznej-czym-sa-i-jak-je-rozpoznac/

Bycie Eko

Bycie Eko, to temat, który coraz częściej rozbrzmiewa na łamach czasopism, w środkach masowego przekazu, bilbordach, różnorodnych kampaniach społecznych itp. I dobrze, bo ekologia, to dziś już nie tylko nowo moda, atrakcyjny i wyróżniający się styl życia, krok w stronę powrotu do bliskości z naturą, ale przede wszystkim, to konieczność w celu ratowania naszego zdrowia, życia i istnienia naszej planety. Choć bardzo rzadko zdajemy sobie z tego sprawę, to sprawa najwyższej rangi!

Inne w domu, inne w przedszkolu

Bywa, że w czasie rozmów indywidualnych nauczycielki z rodzicami wychodzi na jaw, że dziecko zupełnie inaczej zachowuje się w domu a inaczej w grupie przedszkolnej.
Rodzice  i nauczycielka mogą odnieść wtedy wrażenie, że rozmawiają o dwóch zupełnie innych osobach; okazuje się bowiem, że dziecko ciche i spokojne w domu – w przedszkolu za żadne skarby nie chce podporządkować się grupowym zasadom. Bez przerwy protestuje albo zaczepia inne dzieci. Można sobie wyobrazić zdziwienie mamy, gdy słyszy od nauczycielki, że to właśnie jej grzeczne w domu dziecko – „rozkłada pracę w grupie”. Bywa też odwrotnie; mama nie może się nadziwić, że jej dziecko słucha pani, grzecznie się bawi, chętnie pomaga pani i innym dzieciom, sprząta po sobie zabawki! W domu natomiast „ nie ma na niego sposobu”, zazwyczaj ma odmienne zdanie niż rodzice, rzadko ma ochotę na wykonywanie prac porządkowych
ze swoimi zabawkami.

Tablet i telewizja dla dziecka?
Nowe wytyczne!

Autyzm, zespół Aspergera, opóźniony rozwój mowy, ADHD czy może za dużo telewizji?

Technology and kids

Szybkie fakty:
* 90% dzieci poniżej drugiego roku życia ogląda jakiś rodzaj mediów elektronicznych
* Dzieci do 2 roku życia oglądają średnio 1-2 godziny telewizji dziennie.
* Jedna trzecia dzieci ma telewizor w sypialni w wieku 3 lat.
* 39% rodziców małych dzieci potwierdza, że telewizor jest w ich domach włączony, przez co najmniej 6 godzin dziennie!
* Coraz więcej szkół wprowadza zakaz korzystania ze smartfonów na przerwach, ponieważ dzieci i młodzież komunikuje się ze sobą na przerwach przez komunikatory… siedząc obok siebie!

Nieposłuszeństwo dziecka
i psychiatra dziecięcy…


Psychiatra dziecięcy często zajmuje się problemem nieposłuszeństwa i wybuchami złości dziecka, ponieważ mogą być one przejawem poważniejszych zaburzeń psychicznych takich jak ADHD, autyzm, depresja, zaburzenia emocjonalne lub wynikiem niekonsekwencji wychowawczej. Psychiatria dziecięca wymaga ostrożności w diagnozowaniu małych pacjentów. Zarówno przeoczenie zaburzenia psychicznego jak i postawienie złej diagnozy mogą być szkodliwe nie tylko dla pacjenta, ale i dla całej rodziny. Na podłożu zbyt późno zdiagnozowanego ADHD mogą powstawać zaburzenia zachowania, uzależnienia, odmowa chodzenia do szkoły, złe oceny, agresja a także zaburzenia emocjonalne czy depresja. Pokazuje to jak skomplikowaną drogę odbędzie z Państwem psychiatra dziecięcy diagnozując dziecko.

Psychiatra dziecięcy Łódź. Psychiatria dziecięca to więcej niż zawód! To pasja, która wymaga doświadczenia i serca…

Niewielu pomaga wielu… Psychiatria dziecięca to szczególna specjalizacja.

Psychiatra dla dzieci
w Łodzi?

W całej Polsce jest około 200 specjalistów psychiatrii dzieci i młodzieży podobnie psychologów dziecięcych. Jeszcze mniej specjalistów zajmuje się specjalistyczną diagnozą autyzmu, zespołu Aspergera czy ADHD. Psychiatria dziecięca to trudna dziedzina, w której niezmiernie ważne jest nawiązanie więzi terapeutycznej z młodym pacjentem, często niechętnie nastawionym do wizyty u lekarza. Taki kontakt może utrudniać opóźnienia rozwojowe, choroby somatyczne lub depresja u dziecka, lęki, nerwica, tiki, natręctwa, ADHD, zespół Aspergera, autyzm, szeroko rozumiane zaburzenia emocjonalne i wiele innych zaburzeń, którymi zajmuje się psychiatria dziecięca. 

Dlatego staramy się być kimś więcej niż psychiatra. Nasza przygoda z rodziną nie kończy się wraz z końcem wizyty. Myślimy o Pacjencie w domu, w wolnym czasie i podczas wykładów ze studentami. Jesteście częścią naszego życia a nasze spotkania czymś więcej niż zwykłą wizytą lekarską. Jako terapeuta utrzymuję częsty kontakt z pacjentami zarówno jako psychiatra dziecięcy oraz jako psychiatra. Jesteście najważniejsi dla naszego zespołu! Psychiatra dziecięcy i psycholog dziecięcy to szczególna dziedzina medycyny i z tą świadomością tworzyliśmy zespół doświadczonych specjalistów dla bezpieczeństwa twojej pociechy i najwyższej skuteczności leczenia w oparciu o najnowsze światowe standardy w psychiatrii i psychologii dziecięcej.

dr n.med. Arkadiusz Jasek

Diagnoza autyzmu, zespołu Aspergera i innych zaburzeń psychicznych nie może pozostawiać wątpliwości!



Jak się uczyć?

Zachęcamy do ciekawej lektury. Wszystkie wiadomości w linku. Ciekawe mapy myśli by lepiej zrozumieć mechanizmy pracy mózgu.

https://jaksieuczyc.pl/mozg-czlowieka-funkcje/

Wczesna stymulacja

http://madredziecko.pl/wczesna-stymulacja/?fbclid=IwAR06ECC4J2m_F2quwe68WaP5SCLpXL7FwK3PrIIhQf4Pz3RVTO7qA-l9MqA